"Ramuzu'l-Ehadîs" isimli kitap, muteber sünnet kitaplarının veciz ve çok hikmetli hadîslerini alfabetik sırasına göre derlemiştir.
Daha önce İmam Suyutî gibi zevat bu üslup üzerinde yürümüşlerdir. Ama bu hadîsleri tasnif eden Ahmed Ziyauddin Gümüşhanevî Hazretleri, öncekilerden de istifâde etmek suretiyle daha güzel bir hale getirdi.
Allah hepsinden razı olsun.
İnanç, ibâdet, terbiye,
zikir ve fikir gibi İslâm'ın önemli konularını güzel bir tarz üzere Peygamber
(sav)'in veciz ve hikmetli sözleriyle açıklamakla İslâm'a büyük bir hizmet
vermiştir. Sünnet kitaplarından seçilmiş olan bu hadîslere bir şey demek mümkün
değildir. Çünkü söz Peygamber (sav)'in sözüdür.
Musannifin payı sadece
derleyip bir araya getirmektir. Bu kitabın içinde sahih, hasen ve kuvvetli
hadîsler bulunduğu gibi zayıf hadîsler de vardır.
Musannif bizzat bunu mukaddimede beyân ediyor.
Zayıf hadîs her ne kadar ahkâmı isbat etmek için bir hüccet teşkil etmiyor ise
de, ibâdet ve fezaili amal alanında onunla amel edilir. Bu tip hadîslerin bulunması
ise ona leke getirmez.
“Şüphe yok ki
said (bahtiyar) fitnelerden uzak kalandır [Resûl-ü Ekrem (a.s.m.), bu cümleyi
üç defa tekrarlamıştır.]
Fakat fitnelere mübtelâ olur ve sabreder.
Ona müjdeler,
Onu o hale düşürenlere de yazıklar olsun."(1)
Fakat fitnelere mübtelâ olur ve sabreder.
Ona müjdeler,
Onu o hale düşürenlere de yazıklar olsun."(1)
Bu hadiste geçen, üç defa
tekrar edilen ve yukarıda müjdeler olsun diye mânâlandırılan “fevâhen” kelimesinin
değişik mânâları, Aliyyü'l-Karî'nin Mirkatü'l-Mefatih'inde (2), Rumuz ve
Levamî'de (3) izah edilmektedir.
Rumuz'un kenarında "fevâhen" kelimesine el-vehyü, yani sakalı tıraş edilmiş mânâsının da verildiği görülmektedir. Tezkire-i Kurtubî'de de aynı mânâya yer verilir.
Rumuz'un kenarında "fevâhen" kelimesine el-vehyü, yani sakalı tıraş edilmiş mânâsının da verildiği görülmektedir. Tezkire-i Kurtubî'de de aynı mânâya yer verilir.
2. Aliyyü'l-Karî,
Mirkatü'l-Mefatih, 5:151
3. Levami', 1:652
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder